السبت، 27 يونيو 2026

استقرار 🏠

 " النهارده عملت مهلبية"
طبعا المهلبية مش اختراع يعني بس النوع ده ماحدش تقريبا بيعمله غير في بيتنا بس وزودت له حاجة مش هقول بردو هي ايه ف زادت الموضوع حلاوة فوق حلاوته و اتبسطت انها عجبتهم الحمد لله🤲
🏠
في بيتنا شباك مناولة بين الصالة و المطبخ، حاجة شبه اللي كانت في مسلسل ونيس زمان اللي كان عاجبنا كلنا ده، الشباك ده بردو موحود في بيت جدي بين المطبخ و اوضة السفرة🩷 اللي بالمناسبة كانت عظيمة كفكرة و اللي بعدين تدهورت شوية و تحولت لمطبخ امريكاني مفتوح في الصالة و للأسف معظم الناس عاملينه
رغم انه يفتقر لكتير من الخصوصية في البيت و بتحول المطبخ من مكان تقدر تقف فيه او تروحه الست براحتها لمكان مضطرة تتقيد فيه الست بحجاب كامل لو عندها ضيوف ماينفعش يجرحوا حرمة البيت 
المطبخ مساحة حلوة لو واخد حقه بالوسع المريح للعين والقلب، وكل ما كان اوسع و منظم ومش مكركب ولا مليان ولا متروس ادوات ظاهرة كل ما كان مكان ينفع يتقضى فيه وقت اكتر💜

حتى ان الوان الحيطان و توزيع الاضاءة ولون الخشب و الارضيات له عامل عظيم في تشجيع الواحد على الطبخ بروقان مش وهو نافر ولا مقيد، صحيح درجة الحرارة الجهنمية في المطبخ بتطرد الجميع لكن المساحة الكويسة ممكن تسمح للواحد ما يفضلش طول مدة الطبخ واقف في نفس الكورنر يعني لو المساحة اوسع ف طاولة صغيرة ممكن تكون مساحة رايقة لشرب كوباية عصير ساقع ولا مياه متلجة، وتدي وقت لتقطيع الخضار او لف الساندويتشات، او حتى لرص الصواني بهدوء وتأني، وياسلام لو فوقيه راديو عليه اذاعة الناس بتتكلم فيها بهدوء، وقت للقرآن، والذكر 
حاجات حلوة تملأ المطبخ و البيت كله نور وونس 
يمكن كل الحاجات الحلوة دي ممكن الواحد يعيش بيها لوحده 
بس ما ينفعش يشارك فيها حد معاك و تفضل حاسس قيمتها الا لو الشخص ده كمان كان عايز يستمتع بتفاصيلها و هو كمان عارف قيمتها مهما كانت بسيطة مش لأي حاجة غير ان الحياة الحلوة ما هي إلا كل الحاجات الحلوة البسيطة دي بس جنب بعض 
وأخيرا اللهم ارزقنا وأنت خير الرازقين 🤲 🌺 🩷



على حس الاكل 
انا لقيت بسكوتة نواعم كاملة قبل ما تتكسر 
الحمد لله 🌀


الأربعاء، 24 يونيو 2026

عاشوراء

بكره يوم من الأيام الجميلة اللي الدعاء فيها مستجاب، يوم من الايام المهمة جدا 
لان فضلها 
تكفير الذنوب: 
قال النبي ﷺ: "صِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ، أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ"
والمقصود بتكفير الذنوب هنا هو (الكبائر والصغائر معًا عند بعض العلماء، أو تكفير الصغائر فقط عند جمهور العلماء وتتطلب الكبائر توبة خاصة).
ف لو فيه 
اعمال مؤجلة بقى صدقة اطعام او ورد من القرآن أي عمل صالح اي خطوة فيها خير ممكن يكون يوم عاشوراء يوم مثالي ليها كخطوة وبداية مميزة وكمان ثواب أكبر وأعظم و أعمق 
والأهم كليا النية ..نستحضر نية كل عمل ونسأل ربنا السداد والتوفيق و ربنا يرزقنا من حيث لا نحتسب 

 
سمعت كمان النهارده ان التوسعة على النفس و الأهل سنة من سنن عاشوراء اللي الانسان مش بس بيثاب عليها في الآخرة لأ ده كمان في الدنيا ربنا بيوسعها عليه
 
وسبحان الله انا بحس ان جعل التوسعة سنة من السنن ما هو الا رحمة من رحمات سيدنا محمد 
واللي بناءا عليها الناس بتتبعه ف بتتآلف القلوب اكتر 
فكأن سيدنا محمد اعطى الناس مفتاح الزامي للدخول من بوابة من البوابات السعادة الحقيقية 
واصلا استخدام لقظة زي التوسعة بتدي متنفس اكبر للحياة حاجة فيها نفس راضي لا مكتوم ولا ضيق ولا فيه امكانية انه يتسلل معاه اي شعور بالضيق 
وكده كده مهما كانت همومك ف مجرد ما بتدخل وسط ناس مبسوطة و وهي بترضي ربنا بتلاقي نفسك انت كمان بترضى وتتبسط و تحس ان الموضوع  بسيط و مش مستاهل اكتر من انك تخطي خطوة بسيطة حرفيا 
أقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم 
 § وصحيح قبل ما نسي 
اللي ما صامش تاسوعاء (النهارده) يقدر يصوم اليوم الحادي عشر 
مع عاشوراء عشان يكون خالف اليهود زي ما سيدنا محمد نوى انه يعمل

قد يتساءل الانسان هو انا ليه حاطة صورة سنابل قمح هل ده اشارة لعاشوراء كطبق حلو بيتعمل من القمح البليلة واللبن و السكر في يوم عاشوراء ف احب اقول ان( لأ ) والله صدفة 
بس دي فكرة كويسة بردو والله

السبت، 20 يونيو 2026

يوم الأب

 بكرة يوم مهم من أيام ربنا، يوم اسمه يوم الأب (21/6)

يمكن ماحدش بيفتكره او بيذكره إلا الأبناء اللي بيحبوا آبائهم اوي ونفسهم يجبروا بخواطرهم ويردوا لهم حاجة بسيطة من الفرحة اللي ياما غمروهم بيها


يمكن عمر ما كان فيه يوم اسمه "يوم الابن" لان الطبيعي ان كل يوم هو يوم للإبن!


الأب والأم بيبذلوا جهد مالهوش أول من آخر عشان ينجوا ابنهم من كل حزن، من كل وجع، ومن كل احتياج


في زمننا ده الأب و الأم مش بس ملزمين يأكلوا أولادهم ويحموهم من الناس بس


في زمننا ده انك تربي طفل رحيم، واثق في نفسه، سليم نفسيا   بقوا ركائز أساسية بتصب في حقيقة انك هتكون سبب في  انه يبقى (انسان سوي) للأبد

وبالتالي أب لأطفال أسوياء 

  لازم الأب والأم يبذلوا كل ما في وسعهم عشان يحققوا ده مهما كانت المعادلة صعبة جدا!


التربية أصلا حاجة صعبة وكل مرحلة ليها مشقتها بس ربنا بيهونها؛ بضحكة حلوة ولا حضن حنين ولا نظرة امتنان من ابنك

بيهونها لما يجري عليك اول واحد، ولما ما يتخيلش حياته من غيرك، ولما يشوفك قوي او كامل أو جميل، ربنا بيهونها لما تشوف الحب مطبوع على قلبه و الرحمة في كلامه ساعتها كل شيء بيهون و ربنا بيقوي


يمكن انا ممتنة لبابا و بقى لي ايام مش عارفة ما افكرش في اني في يوم زي ده ماكنتش بفوت فرصة اني اقول له كل عام وانت بكل خير لكن مضطرة اقولها بصيغة تانية

الله يرحم بابا و يغفر له و يسكنه فسيح جناته وتعيش له كل الأوقات الحلوة في قلبي وعقلي و يرزقنا بكل الفرص اللي أوزع بيها من رحمته عليا رحمات على كل الصغيرين اللي في الدنيا



الجمعة، 19 يونيو 2026

بطرمان العسل


في مسلسل ورد على فل و ياسمين

 انا ماشوقتش الحلقة الأخيرة عشان قالوا انها نكد و عياط وانا اكثر حساسية من اني استحمل، لكن قرأت إن  الناس اخذوا على المسلسل ان البطل بعد وفاة البطلة ناقش الدكتوراة و سافر البعثة ورجع فتح المعمل الخاص بيه واتجوز البنت اللي بتحبه و خلف طفل كتكوت وكل ده و بطرمان العسل اللي اهدته له لسه موجود كتفصيلة مش منطقية بالنسبة لهم يعني! 

 والحقيقة ان بابا وهو راجع من السفر في يوليو ٢٠٢١ كان جايب معاه حاجات منها كيس فيه لبن بودرة كبير شوية يعني قبل الوفاة ب شهر مثلا ، ومن ساعتها لحد النهارده في يونيو ٢٠٢٦ وانا مازلت محتفظة بكيس اللبن زي ماهو

 اه صحيح قلبي بيوجعني لما ببص له ولما بلمسه لكن مش متخيلة ان ممكن افرط فيه ابدا 

ف دي لفتة حنونة ما بتقولش غير انهم مش عايزين ينسوا البطلة ولو كل اللي هيفضل لهم منها نص بطرمان عسل ينفع يعيش معاهم للأبد

الخميس، 18 يونيو 2026

التوقيت الصيفي 🌼🌻🔆

 انا بحب التوقيت الصيفي ده بشكل لا يوصف 🙈 يعني مثلا لو انت عايز تعمل اي حاجه قدامك نهار طويل جدا وبتعمل فيه كل اللي انت عايزه قبل الظهر الدنيا واسعه بعد الظهر لحد العصر عملاقه من المغرب او من العصر يعني المغرب تمام بس اول ما العشاء بتاذن هوب خلاص كده اليوم خلص فانا انا مش فاهمه بقى يعني يعني هل الانسان طماع وعايز يوم 48 ساعه عشان يبقى مبسوط ولا ونحمد ربنا يعني على كده ولا في خلل في الموضوع بس انا مش متخيله ابدا ان احنا دلوقتي العشاء بتتصلى والساعه 10:00 بالليل 

يعني يعني فين المسلسل بتاع زمان على القناة الأولى اللي كان بياذن علينا العشاء واحنا بنتفرج عليه وفين حديث الروح و الشيخ محمد سيد طنطاوي اللي كنا بنتفرج عليه بعدها وبعدين نقفل التلفزيون نحل باقي الواجب ولا نكمل مذاكره وبعد كده نرجع تاني نفتح ونسمع الاخبار واحنا خلاص بننام ونبقى فاضل لنا مثلا ساعتين ولسه ما جتش الساعه مثلا 12:00 انا مش فاهمه هو اليوم انسرق مننا بقى ولا احنا اللي كبرنا ولا ايه اللي حصل بالضبط

عموما ربنا يبارك في اعمارنا ويحسن اعمالنا 



الكلب والكلبوب

 النهارده نفسي كان متضايق شوية وانا بره، يمكن بفضل الصيف، او القولون او ماعرفش ايه

المهم كنت عمالة اتنفس بصعوبة ومتضايقة وعمالة خلاص هعيط و انا بحاول بردو ما اضايقش نفسي ولا اللي حواليا عشان ماحدش ليه ذنب وحاجة في منتهى الحالة طوارئ جيم 

المهم ماضحكتش غير على نفسي لما بجملة بقى لقيت عيل صغير كبير اللي هو في السن الرخم ده بيشتم الكلب و بيحدف عليه طوبة وبيقول له امشي من هنا يا ابن الكلب وراح شاتمه شتيمة مابيتشتمش بيها الا رجالة 

ف الكلب زعل وزام وراح جاري وراه ولقيت نفسي بكلم الكلب بصوت يسمع و بحمسه وهو بيجري في اتجاه الواد  وبقول للكلب خد حقك ما تسيبهوش وبرافو عليك وبتاع ثم ادركت ان ده حصل في وسط الناس في الشارع وفطست من الضحك على نفسي لحد ما نَفَسي رجع ارتاح تاني الحمد لله 

حاجة كده من منطلق ال "خد حقك يا كلب انت وهو" 🐈🐕🐕‍🦺🦮🐈‍⬛🐩

صحيح (ولاد الانسان ماخلوش لولاد الكلب أي حاجة) 

الاثنين، 15 يونيو 2026

الطيبون والطيبات

 انا بقى لي يومين باكل بيض مقلي كوجبة اساسية عشان اهدي قولوني العزيز من العصبية 

اللي هو حاول تمشي نفسك باي حاجة وكفاية مرمطة ..انا ليا أهل يسألوا عليا بردو 

وطبعا اتباع الطيبات يلطمون في الزاوية، احب اطمنهم مش ناسياكم جبت النهارده خبز الحبة الكاملة عشان اعمله ساندويتشات بيض و زيتون أخضر

اللي هو الطيبون و الطيبات

يمكن انا مش مع نظام الطيبات بس شايفة ان تجربة نظام غذائي حتى ولو صارم في سبيل الاستشفاء من مشاكل القولون ف دي من الأهداف النبيلة و اصلا انا مع مشروعية التجربة في اي نظام غذائي طالما انك الحمد لله بصحتك مش مريض و متأكد ان النظام ده لا هيضرك ولا هيضر حد 

طيب هل انا مع ان الناس تمشي على الطيبات او الخبائث أو أيا ما كان اسمها 

ف الاجابة  لأ 

بس الإنسان بيشغل مخه

انتوا بتاخدوا ايه يا جماعة .. كذا كذا كذا 

ده حلو هستفيد بيه ازوده لحياتي 

ده مضر او الموضوع فيه ريسك ف لأ بلاش 

اولا عشان ما القيش بنفسي للتهلكة، ثانيا عشان الناس اللي بتحبني  ما يكونش بلائهم فيا 

انا أب أو أم أو أو أو

و الحاجة دي مضرة ف سلامة الناس اللي بتحبني جزء منها سلامتي ف واجبي احافظ ليهم على نفسي حبا ورحمة ورأفة بيهم

لكن انت عاقل ومش مريض ومش هتطلع بضرر جرب و شوف عادي 

الناس كلها بتجرب انظمة غذائية مالهاش اول من آخر ف ماجاتش على الطيبات 

...

انا هنا باتكلم عن الشق الغذائي فقط 

الجزء اللي بيتكلموا فيه عن قطع المياه و  الدواء ف مرفوض قطعا، لان الأدوية دي مش أدوية وقاية من شيء انت مش عارف هييجي ولا لأ 

دي أدوية أمراض للأسف أصابتك و سعادتك عانيت و هتفضل للأسف تعاني منها بسبب قراراتك الهوجاء 

وهتضر نفسك و أهلك و كل اللي يمكن يقلدوك فيها

ربنا يرحم د. ضياء العوضي و يرحمنا ويغفر لنا و يسكننا فسيح جناته 

وده رأيي في الموضوع 

ملاحظة عجيبة: 

حد كان بيسأل على جروب للكيبات هو ليه النظام مش مسموح فيه الفاكهة ومسموح فيه العصاير المعلبة؟

الرد كان ان المعلبات مافيهاش عصير أصلا فمكسبات الطعم و المواد الحافظة أقل ضررا من الألياف اللي موجودة في الفاكهة !!!

-ناس كتير بيخبطوا راسهم بكفهم من الصدمة-

باشا لما تروحوا الجنة ابقوا باصوا لي انا الفاكهة دي عشان تلزمني

أقول قولي هذا وأدعو الله لي ولكم ان كيلو البانيه يرخص ويرجع من تاني ٦٠ جنيه