" النهارده عملت مهلبية"
طبعا المهلبية مش اختراع يعني بس النوع ده ماحدش تقريبا بيعمله غير في بيتنا بس وزودت له حاجة مش هقول بردو هي ايه ف زادت الموضوع حلاوة فوق حلاوته و اتبسطت انها عجبتهم الحمد لله🤲
🏠
في بيتنا شباك مناولة بين الصالة و المطبخ، حاجة شبه اللي كانت في مسلسل ونيس زمان اللي كان عاجبنا كلنا ده، الشباك ده بردو موحود في بيت جدي بين المطبخ و اوضة السفرة🩷 اللي بالمناسبة كانت عظيمة كفكرة و اللي بعدين تدهورت شوية و تحولت لمطبخ امريكاني مفتوح في الصالة و للأسف معظم الناس عاملينه
رغم انه يفتقر لكتير من الخصوصية في البيت و بتحول المطبخ من مكان تقدر تقف فيه او تروحه الست براحتها لمكان مضطرة تتقيد فيه الست بحجاب كامل لو عندها ضيوف ماينفعش يجرحوا حرمة البيت
المطبخ مساحة حلوة لو واخد حقه بالوسع المريح للعين والقلب، وكل ما كان اوسع و منظم ومش مكركب ولا مليان ولا متروس ادوات ظاهرة كل ما كان مكان ينفع يتقضى فيه وقت اكتر💜
حتى ان الوان الحيطان و توزيع الاضاءة ولون الخشب و الارضيات له عامل عظيم في تشجيع الواحد على الطبخ بروقان مش وهو نافر ولا مقيد، صحيح درجة الحرارة الجهنمية في المطبخ بتطرد الجميع لكن المساحة الكويسة ممكن تسمح للواحد ما يفضلش طول مدة الطبخ واقف في نفس الكورنر يعني لو المساحة اوسع ف طاولة صغيرة ممكن تكون مساحة رايقة لشرب كوباية عصير ساقع ولا مياه متلجة، وتدي وقت لتقطيع الخضار او لف الساندويتشات، او حتى لرص الصواني بهدوء وتأني، وياسلام لو فوقيه راديو عليه اذاعة الناس بتتكلم فيها بهدوء، وقت للقرآن، والذكر
حاجات حلوة تملأ المطبخ و البيت كله نور وونس
يمكن كل الحاجات الحلوة دي ممكن الواحد يعيش بيها لوحده
بس ما ينفعش يشارك فيها حد معاك و تفضل حاسس قيمتها الا لو الشخص ده كمان كان عايز يستمتع بتفاصيلها و هو كمان عارف قيمتها مهما كانت بسيطة مش لأي حاجة غير ان الحياة الحلوة ما هي إلا كل الحاجات الحلوة البسيطة دي بس جنب بعض
وأخيرا اللهم ارزقنا وأنت خير الرازقين 🤲 🌺 🩷
على حس الاكل
انا لقيت بسكوتة نواعم كاملة قبل ما تتكسر
الحمد لله 🌀

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق